Proč zelený marketing?
“Eko, bio, enviro, poctivé, tradiční, …”. Někdy mám pocit, že věc, která nemá některou z těchto nálepek jako by neměla ani šanci na úspěch. Trend velí zezelenat. Jenže rozpoznat, kdy je výrobek nebo služba opravdu zelená a šetrná k životnímu prostředí a kdy je jen nalakovaná na zeleno, je často pěkně těžké. Jak rozlišit upřímný záměr od načančané pózy? A proč má smysl zaměřit se na malé hráče?
Jsem idealista
A ještě k tomu v tradičním duchu. Takže věřím, že bychom měli mít v úctě přírodu a životní prostředí a to co do okolního prostředí vložíme, se nám vrátí zpět. Taky, že nápodoba funguje. To, co mě nadchne u jiných, pak mnohem lépe uplatním sám u sebe. Líbí se mi pomalost (od myšlení až třeba po jídlo) a taky si myslím, že heslo “pokrok nezastavíš” už je trochu přežité. Na jednoho nevěřícího člověka je toho vlastně docela dost, čemu věřím.
Možná taky často dumáte nad tím, proč nejsou některé jednoduché nápady a služby masově rozšířené. Proč malé obchody zavírají a o neziskovkách není slyšet. Důvodů je, jak už to tak bývá, vícero. Při mé praxi jsem se nicméně až příliš často setkávala s tím, že častou příčinou neúspěchu bývá právě nefunkční nebo rovnou neexistující marketing. Pro malé hráče, kteří jsou primárně zaměření na vylepšování svého produktu nebo služby, je totiž propagace často něco navíc. K efektivní propagaci chybí malým hráčům peníze, odbornost, ale třeba i přesvědčení, že právě to, že “budou více vidět” může být pro rozjezd jejich nápadu (a potažmo businessu) klíčové.
Zelený marketing není nic nového
Myšlenka marketingu, který je zaměřen na “propagaci výrobků anebo služeb s environmentálními charakteristikami” přitom není nic nového. Kořeny můžeme najít už v sedmdesátých letech ve Spojených státech (více se o historii dočtete tady). Zelený marketing se dnes zaměřuje nejenom na samotný objekt propagace (aby ten byl udržitelný a šetrný, jinými slovy “žádné plastové krámy”), ale také na to, aby byl šetrný i samotný marketingový proces (např. při výrobě propagačních materiálů se bere v potaz to, jestli je nutné mít je i ve fyzické podobě, používají se recyklované materiály, tiskne se netoxickými barvami, atd.).
Green marketing versus green washing
Ale pozor, je velmi tenká hranice mezi green marketingem a green washingem. Jak má člověk poznat rozdíl, když se na něj valí z jedné strany “ekologické topení uhlím” a z druhé “bio tyčinky z Lidlu”?
Když to zjednoduším, zatímco green marketing to myslí se zachraňováním světa upřímně, tak green washing povrchně surfuje na trendy vlně a se záchranou světa to u něj až tak žhavé není. Skvěle o green washingu píše v nedávném článku o kampani Shellu Ed Gillespie z komunikační agentury Futerra (ta v minulosti vydala ke green washingu i celou příručku).
Kde se inspiruji?
V Čechách je oblast zeleného marketingu tak trochu v plenkách. Průkopníkem u nás je a pro zelený marketing skvěle mňouká zelená kočka alias Green Cat. V zahraničí je matadorem zeleného a udržitelného marketingu již zmiňovaná britská komunikační agentura Futerra nebo kreativní agentura Nice and Serious. V holandských vodách brouzdá Strawberry Earth Creative Agency.
Co si z tohoto blogu odnesete?
Materiálního určitě nic. Vsadím se, že se na vás denně valí přehršel letáků, dárečků u pokladen a nevyžádaných igelitových tašek, tak že jen odmítání všech těchto “dobře míněných nabídek” dá pěkně zabrat. Naopak bych si přála, aby se mi podařilo navnadit vás na vlnu marketingu, který to dělá trochu jinak. Dává šanci a prostor malým hráčům, bere ohledy na životní prostředí a “šetrnost” pro něj není cizí slovo.
Foto: Facebook Econea
No Comments
Sorry, the comment form is closed at this time.